2013. május 11., szombat

Kovászos uborka télire

Anyukám hosszú évek óta készít kovászos uborkát télire is.Ez volt az utolsó üveg a tavalyiból.
A módszer pofonegyszerű,de azért kap külön bejegyzést,mert "új városom" tájékán senki sem ismeri.
Ha valaki kételkedne ,teljesen ugyanolyan ízű mint a friss esküszöm:)
A tavalyelőtti utolsó üvegét  június 16-án ettük meg a Mátéék osztálykirándulásán és nagy sikert aratott!
Először nem hitték,majd mindenkinek recept kellett:)



Hozzávalók egy 5 literes üveghez:
-3 kg uborka(én ehhez is a kicsit szeretem)
-kapor
-3-4 gerezd fokhagyma
-1 marék só
-1/2 mk.nátrium-benzoát


Az uborkát megmosom,levágom a két csücskét ,majd mindkét végén kereszt alakba bevágom.
Az üveg aljára kaprot teszek és a fokhagyma felszeletelt 1/3-át.
Szépen elrendezem az uborkákat.
A tetejére is teszek kaprot,beledobom a maradék fokhagymát,a sót és felöntöm vízzel.
Ha olyan kedvem van teszek rá kenyeret,ha olyan akkor nem:)

Árnyékos,meleg helyre teszem, nem tűző napra.Ha nagyon meleg van 2 nap is elég neki,ha nem akkor 3-4.
Tapasztalatom szerint ha hűvös borongós idő van ne készítsünk,mert csak megpuhul az uborka.
Ha időközben romlik el az idő,inkább vigyük be legalább éjszakára így nem hűl ki a leve és folyamatos az érés.
Ha megérett,leszűröm,felforralom a levét!,teszek bele 1/2 mokkáskanál nátriumot és hagyom kihűlni.
Az uborkát visszateszem az üvegbe és a kihűlt levet ráöntöm.
Az üveg tetejét rácsavarom és mehet a kamrába.
A fotót nemsokára lecserélem,mert ez  nem egy "csúcs":)

45 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta az uborkád, kár lecserélni! Kifogom próbálni nagyon tetszik a recepted!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én nem szoktak fel forralni a levét csak leszűröm szalicint teszek rá!

      Törlés
  2. Ezt kipróbáljuk! Recept mentve:-)

    VálaszTörlés
  3. Én minden évben teszek el télire is kovászos uborkát. Karácsonykor mindig van az asztalon, mert nekem a kovászos uborka az igazi savanyúság és persze káposztasaláta. Én tudom, hogy ugyanolyan ízes és ropogós mint nyáron.De én nem a spajzban, hanem a hűtőben tárolom egész télen, mert nem teszek bele tartósítót. Az én környezetemben is hihetetlen, mert azt hiszik, hogy nem áll el.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én nem teszek bele tartósítót, hanem a tető alá teszek celofánt és úgy teszem el és nem hűtőben tárolom, csak hűvösebb helyen és eláll egész télen. Üdv. Zsóka

      Törlés
    2. Nekem is maradt nyárról tavaly és a hűtőben volt tartósító nélkül. Disznó vágáskor mindenki azt kérte. Számomra is hihetetlen volt, hogy elállt tartósítás nélkül.

      Törlés
  4. Végre egy egyszerű recept, azonnal kipróbálom, most hoztam be a párkányról az ubikat. Nagyon köszönöm!!!

    VálaszTörlés
  5. Mindent ugyanigy csináltam, de nem forraltam fel a levét, hanem leszűrtem, nátrium bele, üveg lezárása és ennyi.

    VálaszTörlés
  6. Nekem ez a fotó is nagyon jó, a kép láttán szinte érzem az ízét a számban. Imádom! Anyukám szokott nyaranta csinálni (most is van:)), de télre eddig nem tettük el, viszont örülök, hogy nálad ilyen ötletet is kaptam. Viszem is a hírt Anyukámnak, 1-2 üveggel tuti elteszünk. Köszi.

    VálaszTörlés
  7. A natrium az natrium benzoat, ugye ? Mi is nagyon szeretjük , és ki fogom próbálni !!
    Köszi Marcsi

    VálaszTörlés
  8. Ez a harmadik év, hogy eszerint a recept szerint rakom el az uborkát. Úgy van, ahogy mondják. Kovászos ízű, és ropogós, még késő télen is. Ennél tovább még sosem tartott, akár hány üveggel raktam el belőle. :)

    VálaszTörlés
  9. Köszia receptet,tavaly is így tettem el szuper volt,idén is újból rakom.Mindenkinek ajánlom! Szenzációs!!!Gréta

    VálaszTörlés
  10. A télire való kovászos-uborka vizét mindkét alkalommal forralni kell?
    Köszönöm a választ előre.

    VálaszTörlés
  11. Éppen folyamatban van a készítése. Kérdezem, hogy a vizet először és másodjára is formálni kell vagy nem fontos?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Kezdetben csak a második vizet forraltam.
      Mostanában már az elsőt is ,mert felénk nem valami jó minőségű a víz.Többször puha lett az ubim,ezzel viszont ki tudtam küszöbölni.

      Törlés
  12. Szia!
    Kérdésem, hogy a végén benne hagyod a kaprot és a fokhagymát?
    Köszi

    VálaszTörlés
  13. Szia!
    Szeretném kérdezni, hogy a végén a kapor és a fokhagyma benne marad télire?
    Köszönöm a választ
    Zsóka

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, leszűrtem mert a kenyértől nem tudtam teljesen megszabadítani... De friss kaprot, fokhagymát simán tehetsz bele.

      Törlés
  14. Van megoldás arra is, ha hűvös az idő. Én is azt tapasztalom, hogy sokkal ropogósabb lesz nagy melegben, mert gyorsabban megérik. De ha nem, akkor nagy fazékban melegítek vizet (40-50 C fok) és abba állítom az 5 literes üveget, és akár többször is felmelegítem napjában. Legelőször is kellően meleg vízzel töltöm fel az üveget, melyben a só is könnyebben oldódik. Így garantáltan mindig extra finom, ropogós az uborkám!

    VálaszTörlés
  15. Egész nyáron folyamatosan készítem a kovászost a kerti uborkámból. Gondoltam keresek receptet téli eltevésre is, így kerültem erre a blogra.. Ezt a felforralós vizet kipróbálom, bár én a nyári uborkát is úgy kovászolom, hogy a sós vizet felforralom, lehűtöm és így teszem az uborkára. Lehet, hogy ebben az esetben nem is lenne szükség újabb forralásra. A Na-benzoátos tartósítást is kipróbálom. Még ötletelek a szódabikarbónával, az ecetes uborka roppanósságát is megoldja.

    VálaszTörlés
  16. Làtom sok mindenkinek tetszik az ubid Mèg pasiknak.is Gratulálok

    VálaszTörlés
  17. Sziasztok. Évek óta így teszem el a kovászost télére, annyi különbséggel, hogy én krumplival kovászolok mert lisztérzékeny vagyok. Imádja az egész család.

    VálaszTörlés
  18. Szia. Ha 1nagyobb üvegbe érlelem és több kisebb üvegbe szeretném elrakni, higy csinálom,hogy a leve turi elég legyen??
    😊

    VálaszTörlés
  19. Szia!
    Sajnos nem tudom.Esetleg amire nem jut lé azt hűtőbe tenném dobozba friss fogyasztásra.

    VálaszTörlés
  20. Szalicil is jó bele? Tartósítószer gyanánt?

    VálaszTörlés
  21. Én vödrökben érlelem meg, amikor tetszik az íze, üvegekbe rakmon, levét leszûrve ráöntögetem.valódi (celluloid) celofán, csavaros üvek-tetô rá, és mehet a kamrába.

    VálaszTörlés
  22. Szuper a recept. Raktam el 8db 5literes üveggel. Már csak 4 van belőle. Nagyon hálás vagyok a receptért. Jövőre 20 üveggel kellessz 😂😂😂😂

    VálaszTörlés
  23. En is teszek el télre és nagyon finom

    VálaszTörlés
  24. Nagyon finom és roppanós lett. Köszönöm a receptet.

    VálaszTörlés
  25. Nyáron én is folyamatosan "készítem" a kovi-ubit (saját kertből). Én egy régi recept (tanács) alapján az 5 l-es üveg vizéhez (a só mellett) adok 1 mokkáskanálnyi timsót is. Ezt teszem minden télire elrakott uborka és bébi-cukkíni esetében is. (Az utóbbiakhoz természetesen megy a - korábban szalicil, jelenleg - nátriumbenzoát is). Így 100 %-osan garantált a "kész" uborka (v. cukkini) roppanóssága, még akkor is ha a nyersanyag kissé nagyra nőtt (és így hajlamosabb a puhulásra. Akinek eddig javasoltam, minden visszajelzés pozitív volt. Én nem bízom a "tartósítószer-mentes", "újhullámos" megoldásokban, hiszen "eleink" is szinte kötelezően használtak tartósító szereket, és ha belegondoltok szükség is van rá a természet által "egynyárira kalibrált" kerti zöldségeink/gyümölcseink esetében. Még annyit: én nem forralom fel az első körös vizet, pusztán "langyítom". A természetes fermentáció ugyaninis - véleményem szerint - baktericid hatással is bír. Természetesen a télire való eltevéshaz fel fogom forralni a levet. Nagyon köszönöm a receptedet. Aszerint fogok eljárni.

    VálaszTörlés
  26. A nátriumot le lehet cserélni borkősavra. Az nem káros az egészségre. A receptet kipróbáltam, nagyon jó!

    VálaszTörlés
  27. Tavaly másik recept alapján borként, és citromsavat tettem bele ... forrt még két napig az üvegbe ... tiszta plötty lett, úgyhogy idén ezt próbálom meg :) Timsó nélkül az első adagot, de a másodiknál azt is bevetem

    VálaszTörlés
  28. Szeretném kérdezni hogy az az egy marék só kb mennyi gramban?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azóta már 1 liter vízhez 2 dkg sót adok (kb 1 evőkanál). Kb 2 liter víz kell ehhez a mennyiséghez.

      Törlés